کاهش رتبه اعتباری صهیونیستها

شوک جدید به نتانیاهو

گروه  بین الملل
 انتشار گزارش موسسه مودیز، شوک تازه ای را به نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس وارد ساخته است. در حالی‌که موسسه‌ اعتبارسنجی مودیز (Moody's) رتبه اعتباری اسرائیل را کاهش داده است، بنیامین نتانیاهو این تصمیم را کم‌اهمیت جلوه می‌دهد. موسسه اعتبارسنجی آمریکایی مودیز روز جمعه ۹ فوریه (۲۰ بهمن) اعلام کرد که رتبه اعتباری اسرائیل را به‌دلیل تاثیر درگیری‌های مداوم با حماس در غزه کاهش داده و سطح آن را از A۱ به ۲ A تقلیل داده است.
مودیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که در ارزیابی اعتبار اسرائیل به این نتیجه رسیده است که «درگیری نظامی مداوم با حماس و پیامدهای گسترده‌ آن، خطرات سیاسی را برای اسرائیل افزایش می‌دهد و همچنین نهادهای اجرایی و قانون‌گذاری و قدرت مالی آن کشور را برای مدت‌ها تضعیف می‌کند.»
 شوک گروه های مقاومت به صهیونیستها
اینک مشخص شده است که علاوه بر شکست نظامی ، میدانی و سیاسی صهیونیستها در جنگ غزه، رژیم اشغالگر قدس به لحاظ اقتصادی نیز در این آوردگاه متضرر شده است .انتشار گزارش اخیر مودیز، نقطه آشکارساز بحران های اقتصادی صهیونیستها در دوران کنونی( و دوران پسینی جنگ غزه) می باشد. بلومبرگ نیز نوشت این نخستین باری است که رتبه اسرائیل کاهش می‌یابد.مودیز همچنین چشم‌انداز خود را برای بدهی اسرائیل به‌دلیل «خطر تشدید تنش» در مرزهای شمالی با حزب‌الله لبنان، کاهش داد. همان گونه که محرز است، تقابل گروه های مقاومت و رژیم کودک کش صهیونیستی، هزینه های زیادی برای تل آویو به همراه داشته و در آینده نیز این هزینه ها به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت. در این میان تاکتیک نتانیاهو برای عادی سازی کاهش رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی نیز برای وی و کابینه اش فایده ای نخواهد داشت. در واکنش به این خبر، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در بیانیه‌ای نادر تصمیم مودیز را کم‌اهمیت جلوه داد. نتانیاهو با «قوی» خواندن اقتصاد اسرائیل، کاهش رتبه اعتباری این کشور را به اقتصاد مرتبط ندانست و دلیل آن را به قرار گرفتن اسرائیل در جنگ پیوند زد.این در حالیست که اساسا شاخصه های رشد اقتصادی در اراضی اشغالی کماکان روند کاهشی را طی می کند. نکته قابل تامل اینکه نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس ادعا کرده است که  به محض «پیروزی» در جنگ، این رتبه بار دیگر افزایش خواهد یافت. این در حالیست که اساسا نشانه ای دال بر رسیدن رژیم اشغالگر قدس به اهداف تعیین شده اش
در جنگ با حماس در نوار غزه وجود ندارد. بر اساس پیش‌بینی‌ها، جنگ اسرائیل با حماس که بیش از چهار ماه از شروع آن می‌گذرد، دولت نتانیاهو را در سال جاری میلادی با کسری بودجه ۶/۶ درصدی روبه رو خواهد کرد. بنا بر اعلام مودیز، پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های نظامی اسرائیل تا پایان سال جاری میلادی به دو بر‌ابر بودجه نظامی این رژیم نامشروع  در سال ۲۰۲۲ برسد.ضمن آنکه برخی هزینه های سنگین پیش بینی نشده نیز در صورت گسترش دامنه و عمق درگیری ها، متوجه رژیم صهیونیستی خواهد بود. 
 شکست اقتصادی همراه با شکست حیثیتی
سه موسسه بزرگ اعتبارسنجی مودیز، اس‌اند‌پی گلوبال (S&P Global) و فیچ (Fitch Ratings) در ماه نوامبر با شروع حملات اسرائیل به غزه، ارزیابی رتبه اعتباری اسرائیل را آغاز کردند. آن دو موسسه هنوز اقدامی در این زمینه انجام نداده‌اند.اس‌اند‌پی گلوبال به‌روز رسانی اعتبارسنجی اسرائیل را برای  ۱۰ مه برنامه‌ریزی کرده است. تحلیلگران این موسسه هشدار داده‌اند که در صورت ادامه درگیری‌ها، ممکن است رتبه‌ اعتباری رژیم صهیونیستی  کاهش یابد.این در حالیست که روز به روز ، اعتبار رژیم اشغالگر قدس در نزد حامیان و متحدانش نیز بیش از پیش کاهش می یابد. روزنامه یدیعوت آحارانوت در یادداشتی که اخیرا  در سایت آن منتشر شد، اعلام کرد، حمایت افکار عمومی آمریکا از اسرائیل روز به روز در حال کاهش است به حدی که امروز شاهد آن هستیم بر سر در ورودی دانشگاه کلمبیا نوشته شده، اسرائیل همان آلمان نازی جدید است.
این رسانه عبری زبان افزود: اگر ایتمار بن گویر بتواند سیاست‌های خود را به نخست وزیر بنیامین نتانیاهو تحمیل کند، اسرائیل با تهاجم راهبردی خاصی مواجه خواهد شد، تهاجمی که می‌تواند برای ادامه بقایش خطرناک باشد. آیا تل‌آویو قادر است بدون حمایت ایالات متحده در آینده به ادامه بقا بپردازد.
 بحران های گسترده علیه تل آویو 
نتانیاهو بر سر یک دوراهی بزرگ قرار گرفته است.البته او محکوم است میان «بدتر-بدتر»دست به انتخاب بزند و گزینه دیگری برای وی وجود ندارد. نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس ، دست به هر انتخابی بزند، بازنده مطلق این معادله خواهد بود. در گزارش  یدیعوت آحارانوت که تحت عنوان « نتانیاهو باید بین بن گویر یا ایالات متحده یکی را برگزیند، آمده است: اسرائیل امروز بر سر دو راهی قرار دارد، از یک سو باید دولت آمریکا قرار دارد که حامی اسرائیل است و شاید حامی‌‌ترین دولت تاریخ آمریکا محسوب شود، دولتی دارد که به سرعت در کنار اسرائیل ایستاد، واکنش واشنگتن همه را غافلگیر و روحیه‌ها را تقویت کرد، اما نظر سنجی‌ها دروغ نمی‌گویند، امروز بر شمار جوانان ضد صهیونیست و مخالف اسرائیل در ایالات متحده افزوده می‌شود.
 تلویزیون اسرائیل،‌ از واقعیت‌‌های شگفتی پرده برداشت که نشان می‌دهد این دولت غاصب در فقدان حمایت و مقبولیت داخلی، به دولتی ضعیف و منزوی مبدل شده است تا آنجا که دست کم نیمی از مردم سرزمین‌‌های اشغالی با سیاست‌‌های جنگی‌اش همراه نیستند و به او اعتماد ندارند. آخرین پرده از این ناخرسندی‌ها، نظرسنجی کانال 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی است.‌ 119 روز پس از ۷ اکتبر، این شبکه خبری، نتایج یک نظرسنجی عمومی را منتشر کرده که به خوبی از موقعیت متزلزل نتانیاهو و راهبرد جنگی اش در افکار عمومی ساکنان سرزمین‌‌های اشغالی حکایت می‌کند. طبق یافته‌‌های این نظرسنجی،‌مردم در مورد نحوه و کیفیت مدیریت جنگ با غزه ، به شدت اختلاف نظر دارند. فقط حدود ۴۰ درصد از پاسخ دهندگان فکر می‌کنند جنگ،‌ پیشرفت مثبتی  داشته و در مسیر مثبت و درستی پیش می‌رود، در حالی که ۴۰ درصد دیگر درست برعکس فکر می‌کنند و معتقدند این جنگ، چیزی غیر از درجا زدن یا عقب رفتن نبوده است.
 20 درصد باقیمانده هم از پاسخ دادن به این سئوال خودداری کرده اند.
نکته بسیار مهم دیگر این است که اکثریت قابل توجهی از پاسخگویان به نظرسنجی، به شخص نتانیاهو و سیاست جنگی اش در ماجرای غزه اعتماد ندارند. 58 درصد پاسخ دادند که در مورد مدیریت جنگ به شخص بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر فعلی، اعتماد ندارند.تنها ۳۰ درصد به عملکرد نتانیاهو ابراز اعتماد کرده اند و ۱۲ درصد هم نظری نداشته اند. 
شوک جدید به نتانیاهو